Mokėsi kvėpuoti, atsipalaiduoti, medituoti

Toliau vykdomas 2018 metų lapkričio mėn. pradėtas įgyvendinti VšĮ Kėdainių pirminės sveikatos priežiūros centro projektas ,,Psichikos sveikatos ir gerovės darbe stiprinimas Kėdainių rajono sveikatos priežiūros darbuotojams“, finansuojamas Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo lėšomis.

Kas patikrinta ir veikia

Kovo 15 d. įvyko tęstiniai, šį kartą vienos dienos projekto pirmosios dalyvių grupės mokymai ,,Fizinio aktyvumo skatinimas, atsipalaidavimo praktikos. Fizinės ir emocinės gerovės kūrimas“. Mokymus vedė lektorė – Dalia Vengrytė, sveikatos ugdymo pedagogė, šokio, aerobikos ir jogos mokytoja, „Points of you“ sąmoningumo žaidimo praktikė, sveikatingumo stovyklų vadovė.

,,Apie sveikatos stiprinimo praktikas mes visi labai daug žinom teoriškai, bet paprastai faktai nuolatos neigia vieni kitus ir mes pasiklystam informacijos gausoj. Pateiksiu jums tą informaciją, kuri per 20 metų mano praktinio darbo yra patikrinta ir vienaip ar kitaip veikia. Per dieną išmokti visko mes negalime, bet mes susipažinsime į ką labiausiai reikia atkeipti dėmesį, o tuo pradėti domėtis niekada ne vėlu ir tai daryti galima individualiai“, – teigė lektorė Dalia. Ji davė patarimų kasdienai, pažymėjo, kokias naudoti praktikas bendros sveikatos būklės gerinimui ir palaikymui.

Apie sveikatą

Mokymus pradėjusi aiškinimu, kas yra gera sveikata, lektorė davė puikių patarimų kasdienai, kuriuos kiekvienas gali panaudoti pagal tikslą ir poreikį, tačiau jie visi tiks bendros sveikatos būklės gerinimui ir palaikymui. ,,Kiekvieną rytą pradėkime kūno mankštinimu. Mankštai skirkite laiko tiek, kiek pajėgiate – pusantros valandos, valandą ar tik pusvalandį, o gal bent keliolika minučių. Jeigu mes kasdien  mankštintumėmės, o ne, kaip pasižadant sau, nuo Naujųjų metų ar kito pirmadienio, ir taip atidėliojant 40 metų, išvengtume daugybės negalavimų“, –  pažymėjo lektorė.  Labai svarbu teisingos, subalansuotos mitybos įgūdžiai – tai būdas sveikatai ir energijai palaikyti.

Taip pat pozityvaus intelekto ugdymas kasdienybėje, afirmacijos (pozityvių teiginių formavimas), savitaiga, vizualizacija. Kokybiškas miegas ir tam sudarytos tinkamos sąlygos, kvėpavimo technikos, pasirenkamos pagal tikslą ir poreikį. Vidinio stebėtojo ugdymas, sąmoningumas, dėmesio koncentracija.

Kai kam teigiamai veikia, pasibaigus dienai, dėkingumo dienoraščio pildymas, dėkingumo malda ar meditacija. Fizinę sveikatą gerina aromaterapija, natūralūs eteriniai aliejai ar bet kuri maloni veikla, daroma reguliariai (piešimas, šokiai, rankdarbiai ir kt.)

Galbūt kas nors atras jogą, kuri apibūdinama kaip metodas, įgalinantis nuraminti nerimstantį protą ir konstruktyviai kontroliuoti dvasinę bei fizinę energiją,

Apie kvėpavimą

Daug dėmesio buvo skiriama sąmoningo kvėpavimo bei energijos ir jėgų atstatymo praktikoms.

Dauguma žmonių kvėpuodami išnaudoja tik dalį savo plaučių pajėgumo, todėl naudinga buvo susipažinti su trimis pagrindiniais kvėpavimo būdais: raktikauliniu (paviršutinišku), tarpšonkauliniu (vidutinio gilumo) ir kvėpavimu pilvu (giliu). Taip pat buvo mokomasi įvairių kvėpavimo technikų: pakaitinio, energizuojančio, valančio, atpalaiduojančio ir raminančio bei vadinamos juodosios, dūzgiančios bitės kvėpavimo.

Apie pozityvų požiūrį

Kuriant bei ugdant pozityvų požiūrį, problemoms spręsti, galima pasitelkti ir kūrybiškų priemonių. . Viena iš jų – sąmoningumo žaidimas „Points of you“ (The Coaching Game), padedantis praplėsti požiūrį ir į situaciją pažvelgti kitu kampu, išlaisvinti kūrybiškumą, sukurti jaukią atmosferą ir nuoširdų norą dalintis mintimis, įžvalgomis ir jausmais. Žaidimo metu, kurį teko išbandyti, jo dalyviai mokėsi pažvelgti į savo, o vėliau ir į kolegos probleminę situaciją iš šalies, labiau pažinti vieni kitus grupėje, pakeisti požiūrį į mąstymo bei elgsenos įpročius.

Emocinė higiena – tapingas

Dar viena metodika, sulaukusi didelio dalyvių susidomėjimo – emocinės laisvės technika (ELT).  Tai pasaulyje sparčiai populiarėjanti metodika, kurios naudotojų galima rasti visur: įvairiose ligoninėse, psichoterapijos kabinetuose, sporto pasaulyje, verslo koučinge, šeimose ir dar daug kur. Pati procedūra yra akupuktūrinių taškų stimuliavimas stuksenimu (tap – angl. k.stuksenti), todėl vadinama tapingu. Lektorė mokė, kaip susirasti taškus savo kūne, kurių pagrindiniai yra 9, ir paprastai tuksenti dviem pirštais (smiliumi ir didžiuoju). Švelni akupresūra naudojama tapingo technikoje – tai būdas sustiprinti savitaigos ir organizmo savigydos efektą.

Apie garso terapiją

Mokymų dalyviai išbandė dar vieną terapiją, tai garso vibracijos poveikį arba gydymą garsu. Pasak D. Vengrytės, šiuolaikiniam, skubančiam, įtampoje gyvenančiam žmogui, tai lengvai prieinama galimybė sustoti, nusiraminti, pailsėti, įsiklausyti į save ir skatinti savigydos procesus. Jei mes priimame, kad garsas yra vibracija, ir mes žinome, kad vibracija paliečia kiekvieną mūsų esybės dalį, tada mes suprantame, kad garsas yra girdimas ne tik per mūsų ausis, bet ir per kiekvieną ląstelę mūsų kūnuose. Garso, suvokiamo per ausį, ir vibracijų, patiriamų per kūno audinį, kombinacija turi gydomąjį poveikį kūnui, protui ir sielai. Ar iš tiesų taip yra, kiekvienas galėjome pajusti kone valandą gulėdami ramiai ant jogos kilimėlių ir klausydamiesi kokią galią skleidžia gongai, dainuojantys dubenys ir žmogaus balsas.

Kiti grupių praktiniai mokymai vyks balandžio mėnesį.

Asta Raicevičienė, atstovė viešiesiems ryšiams