Dėmesingo įsisąmoninimo tikslas ir nauda

VšĮ Kėdainių pirminės sveikatos priežiūros centre vyksta tęstiniai vykdomo projekto ,,Psichikos sveikatos ir gerovės darbe stiprinimas Kėdainių rajono sveikatos priežiūros darbuotojams“ mokymai grupėse. Mokymus bei praktikos užsiėmimus ,,Dėmesingu įsisąmoninimu grįstas streso valdymas“ veda psichologė, įsisąmoninimu grįstos kognityvinės elgesio terapijos instruktorė Sigita Petrovė.

Kas yra dėmesingas įsisąmoninimas

Pirmasis susitikimas buvo skirtas temai – ,,Kas yra dėmesingas įsisąmoninimas“. Šios teorijos aiškintojas Jon Kabat-Zinn‘as iš Streso mažinimo klinikos Masačiusetso universiteto Medicinos fakultete yra teigęs: ,,Kai esame dėmesingi ir susikaupę iš tiesų dalyvaujame savo gyvenime ir patiriame intensyvų kiekvienos akimirkos gyvybingumą. O kartu užmezgame ryšį su galingais savo vidiniais resursais, leidžiančiais patirti įžvalgas, transformuotis ir gyti.“

Mindfulness (angl.k. – dėmesingas įsisąmoninimas, sąmoningumas, dėmesingumo ir įsisąmoninimo praktika) – tai neutralus tęstinis esamojo laiko momento įsisąmoninimas, padedantis atpažinti savo mintis, jausmus ir elgesį tuo metu kai jis atsiranda, nepereinant į įprastas automatines reakcijas.

Mokymų metu mokomasi dėmesingo įsisąmoninimo, sukoncentruojant dėmesį tikslingai į esamą momentą, nevertinant ir neteisiant.

Mokosi valdyti dėmesį

Praktikuojant dėmesingą įsisąmoninimą, galima išmokti sąmoningai valdyti dėmesį, sugebėti būti dabartyje, saugiai išgyventi nemalonias mintis ir jausmus bei kūno pojūčius, įsisąmoninti ko mes vengiame ar norime išvengti, patirti daugiau ramybės ir stabilumo, pagerinti santykius su svarbiais žmonėmis, efektyviau naudoti savo protinius ir emocinius bei fizinius organizmo resursus, pagerinti darbingumą, sumažinti stresą savo veikloje ir gauti daugiau pasitenkinimo iš gyvenimo.

Pasak lektorės, dėmesingo įsisąmoninimo treniravimas per formalias praktikas ir įsisąmonintas įprastas veiklas, skatina taip vadinamojo naujoko proto vystymąsi, kai kiekviena (nebūtinai nauja) patirtis suvokiama lyg tai būtų pirmą kartą. Naujoko protas mato daug galimybių, o ,,eksperto“ tik vieną arba kelias.

Mokosi stebėti kūno pojūčius

Mokymų metu dalyviai išbandė kūno skenavimo pratimą, kuris moko pastebėti kūno pojūčius, kurių dažnai nepastebime, kol jie netampa aiškiai nemalonūs ar keliantys įtampą bei skausmą.  Taip pat mokėsi dėmesingai suvalgyti pirmą valgio kąsnį, pirmiausia jį apžiūrint, liečiant, klausant, uodžiant, patyrinėjant šį objektą įsidėjus į burną, jį ryjant ir prarijus.

Kitų užsiėmimų metu Kėdainių PSPC darbuotojai mokėsi kitų savęs pažinimo būdų, išbandė dėmesingo žiūrėjimo pratimą. Pasak lektorės, mūsų interpretacijos priklauso ne tik nuo paties įvykio, tačiau ir nuo prasmės, kurią mes jam suteikiame, prieš tai buvusios patirties ir daug kitų dalykų.

Asta Raicevičienė, atstovė viešiesiems ryšiams