Paskaita apie sveiką mitybą

VšĮ Kėdainių PSPC Psichiatrijos dienos stacionare įsikūrusi Kėdainių rajono sutrikusios psichikos žmonių globos bendrija, užsiima įvairia veikla: gamina rankų darbo darbelius, dalyvauja socialiniuose projektuose, klausosi lektorių paskaitų, o svarbiausia, kaip sako šios bendrijos pirmininkė – Psichikos sveikatos skyriaus socialinė darbuotoja Aušra Pupkevičienė, prasmingai kartu praleidžia laisvalaikį.Vykdant 2019 m. Socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektą, šią savaitę bendrijos nariai klausėsi paskaitos aktualia tema – apie sveiką mitybą ,,Aš pats savo mitybos specialistas“, kurią skaitė Kėdainių rajono savivaldybės Visuomenės sveikatos biuro visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą Julija Kleivaitė.

,,Kai maitinsimės sveikiau, tai ir jausimės geriau“, – pažymėjo lektorė, toliau pasakojusi, kad netgi moksliniai tyrimai rodo, jog beveik apie 35 proc. visų ligų sukelia būtent netinkama, nepilnavertė mityba. O kalbant apie sveiką mitybą, reikėtų pamiršti tokį žodį, kaip dieta, kadangi dietos skiriamos sveikatos problemų turintiems asmenims, be to, kiekvieno mūsų gyvenime neturėtų būti taikomos dietos. Sveika mityba nėra sąrašas produktų, ko mes negalime valgyti, tai nėra mėgstamų produktų atsisakymas, šiuo atveju reikėtų prisiminti vieną žodį, tai yra – saikas. Visko po truputį yra gerai, bet jei suvalgysime kažko per daug, mes gausime šalutinį poveikį.

Sveikatos specialistė atkreipė dėmesį į tai, koks maistas rūgština (picos, mėsainiai, nenatūralios sultys) ir šarmina (vaisiai, daržovės) mūsų organizmą. Pagrindiniai maisto komponentai yra angliavandeniai (pilno grūdo gaminiai, įvairios grūdinės kultūros, vaisiai ir daržovės), baltymai (varškė, mėsa, žuvis, kiaušiniai) ir riebalai (riešutai, avokadas, sviestas, alyvuogių aliejus).

Ji rekomendavo geriau iš viso atsisakyti kepto maisto, o jei kepame, reikėtų vartoti sočiuosius riebalus. Patarė, kaip išsirinkti gerą alyvuogių aliejų, kaip jį laikyti.

J. Kleivaitė atkreipė dėmesį į daržovių vartojimą, kurių neįmanoma perdozuoti ir kurios turėtų būti vartojamos kiekvieno valgymo metu. Per dieną reikėtų suvartoti beveik 500 g daržovių, geriausia suvalgyti ,,vaivorykštę“, t. y., kasdien suvartoti kuo įvairesnių spalvų vaisių ir daržovių tam, kad gautume kuo daugiau organizmui reikalingų vitaminų ir mineralų. Geriausia valgyti šviežias daržoves, o esant netinkamam sezonui, visuomet tinka džiovintos, šaldytos, raugintos, tik jokiu būdu ne marinuotos. Ji pabrėžė ir vandens svarbą – vienam kūno masės kilogramui kasdien reikia išgerti 30 ml vandens.

Komentavusi mitybos piramidės rekomendacijas, lektorė pažymėjo, kodėl svarbu naudoti pilno grūdo produktus, patarė mažiau vartoti mėsos ir daugiau žuvies, kokį cukraus ir druskos kiekį turėtume suvartoti per dieną, jog cukrus yra vienintelė medžiaga, kuri neturi jokios maistinės vertės, jokių vitaminų ir mineralų. Vartojant cukrų, gresia nutukimas arba ligos. Ji pateikė lentelę, kurią patarė naudotis apsiperkant parduotuvėje, tai padės lengviau išsirinkti sveikesnių maisto produktų, nustatyti jų maistinę vertę.

Reikėtų atkreipti dėmesį, jog produktas geras tas, jeigu jis turi nedaugiau 5 sudedamųjų dalių. Patarė atsakingai rinktis juodąjį šokoladą, nes jo sudėtyje gali būti daug pridėtinio cukraus, kuris mums visai nenaudingas. Kalbant apie mitybą, pirmiausia reikia prisitaikyti, kas individualiai tinka man, būti sąžiningam sau, laikytis saiko, balanso, įvairumo bei savo galimybių įvertinimo.

Kadangi gyvensena priklauso ne tik nuo mitybos, bet ir nuo fizinio aktyvumo, Julija pademonstravo eilę pratimų, kokius galima padaryti tiesiog sėdint, kilnojant kojas bei rankas.

Paskaitai pasibaigus, bendrijos dalyviai pasivaišino sveikais užkandžiais: daržovėmis su avinžirnių humusu bei avokadų gvakamole, kepinių be cukraus bei viso grūdo miltų.

Asta Raicevičienė, atstovė viešiesiems ryšiams