Agurkai mūsų stalui

Liepos 14 – ąją Kėdainių kraštas paskelbė Agurkų diena. Juk vidurvasaryje pats agurkų derėjimo, naudojimo metas, ne vienas pagalvojame ir apie jų atsargas žiemai. Kuo naudingi agurkai mūsų sveikatai, o kas jų turėtų vengti, kam gali būti naudingos agurkų sultys ar rauginti bei marinuoti agurkai nepraranda savo gerųjų savybių, komentuoja VšĮ Kėdainių PSPC sveikatos mokymo organizatorė Danutė Šilkaitienė.

Daugiausiai vitamino C turi ankstyvieji pirmojo derliaus agurkai, vėlyvieji – mažiau.Visos naudingosios medžiagos yra ištirpusios sultyse, iš kurių jas greitai pasisavina organizmas. Darže auginami agurkai naudingesni už auginamus šiltnamiuose. Mitybos specialistai pataria prieš kiekvieną valgymą suvalgyti po vieną agurką (be druskos) – tai pagerina maisto pasisavinimą.

Kam gali būti naudojamos agurkų sultys?

• esant vidurių užkietėjimui – reikia vos 100 ml agurkų sulčių ant tuščio skrandžio iš ryto (gydymo kursas iki trijų savaičių), tai ypač tinka nėščiosioms, negalinčioms vartoti cheminių preparatų;

• 2-3 valgomi šaukštai agurkų sulčių, sumaišytų su šaukštu medaus 3 kartus per dieną padės atsikosėti sergant bronchitu;

• agurkų sultis patartina gerti sergant šlapimo takų uždegiminėmis ligomis, nes jos stimuliuoja šlapimo išsiskyrimą. Dėl tos pačios priežasties tinka ir pabrinkimams mažinti, kurie atsiranda dėl širdies ligų;

• turintiems spuoguotą veido odą taip pat patartina gerti agurkų sultis. Taip pat jomis galima valyti veido odą. Oda minkštėja, šviesėja, atsigauna, susitraukia odos poros.


Geriau valgyti vienus
• Agurkus prieš valgant reiktų trumpai, 1-2 min., palaikykite šaltame vandenyje.
• Agurkai turi vitaminą C naikinancios medžiagos, taigi, su agurkais sumaišytos kitos daržovės netenka daug šio vitamino. Bet jei labai norisi prie agurkų pridėti ir kitų daržovių, tai geriausiai daryti prieš pat patiekiant.

• Agurkų dieta labai efektyvi, tačiau nerekomenduojama jos laikytis ilgiau nei 3 dienas, kadangi agurkuose visgi, trūksta daugelio organizmui reikalingų medžiagų.
• Šviežių agurkų nerekomenduojama valgyti sergant labai sunkiomis virškinamojo trakto ligomis ar viduriuojant.
• Nepatariama ankstyvųjų agurkų duoti mažiems vaikams iki trejų metų.
• Šiaip rekomenduojama valgyti su žievele – gausite daugiau vertingų maistingųjų medžiagų, tačiau esant jautresniam skrandžiui reikėtų visgi nusilupti agurkus.
• Agurkų odelė turi būti vienos spalvos (tamsi ar šviesi, priklausomai nuo agurko rūšies),
• Kietas ir sunkus, be gelsvų dėmių, nepavytęs.

Rauginti, marinuoti

Kaitinant agurkus prarandama apie pusė vit. C kiekio. Taip pat marinuojant agurkus jų vertę mažina konservavimui naudojami priedai: didelis druskos ar cukraus kiekis, actas. Kartais šių priedų potenciali žala gali nustelbti pačių produktų naudą, todėl minėtų priedų konservuojant reikėtų naudoti kuo saikingiau. Actas gali dirginti virškinimo traktą, todėl acto nevertėtų naudoti konservavimui sergant bet kuria virškinamojo trakto liga.
Rauginti ir marinuoti agurkai sukelia ypač stiprią virškinimo liaukų sekreciją. Kadangi jie gerina apetitą, jų nerekomenduojama valgyti nutukus. Dėl acto ir didelio druskos raugintų ir marinuotų agurkų reikėtų vengti sergantiems skrandžio ir žarnyno ligomis, ateroskleroze, hipertonine liga, kepenų ir inkstų ligomis, turint širdies ydas, nėštumo metu. Žinoma, vienas kitas toks agurkėlis nepakenks, bet kasdien jų vartoti nereikėtų.

Sveikiau valgyti raugintus agurkus, nes su jais gauname daug pieno rūgšties bakterijų, kurios slopina puvimo bakterijas, padeda įsisavinti su maistu gaunamus mikroelementus. Marinuotuose agurkuose probiotikų nėra.

VšĮ Kėdainių PSPC inform.