Kad pavasarį netrūktų vitaminų

Atėjus pavasariui, jaučiamės praradę energiją, mieguisti, nervingi, dažniau atakuojami virusų ir infekcijų. Ar norėdami apsaugoti organizmą bėgsime į vaistinę pirkti vitaminų ar ieškosime pagalbos kitur? VšĮ Kėdainių PSPC šeimos gydytoja Viltara DŪDIENĖ primena, kokių vitaminų mums šiandien trūksta labiausiai bei kur slypi natūralių vitaminų atsargos.

Būtinos medžiagos

Vitaminai ir mineralai yra būtinos medžiagos normaliam organizmo funkcionavimui ir vystymuisi. Vieni svarbiausių ir labiausiai žinomų vitaminų yra A, C, D, E ir K, ir B grupės vitaminai. Ne mažiau reikalingi organizmui yra ir šie mineralai: kalis, natris, magnis, kalcis, geležis, fosforas ir cinkas. Kiekvienas jų atlieka skirtingas užduotis: padeda organizmui kovoti su infekcijomis, palaiko normalią nervų sistemos veiklą, padeda vartojamą maistą paversti energija, leidžia kraujui tinkamai krešėti, yra atsakingi už tinkamą ląstelių ir organų darbą. Daugelis pasaulinės mitybos gairių rekomenduoja žmonėms patenkinti šių vitaminų ir mineralų kiekį organizme per sveikos mitybos modelį natūraliu būdu.

Kiekvienas vitaminas svarbus

Vitaminas A ir beta karotinas svarbus regėjimui, odai ir gleivinėms, imuninei sistemai. Vitamino A yra piene, kiaušiniuose, kepenyse. Beta karotino – lapinėse, tamsiai žaliose daržovėse, oranžiniuose vaisiuose ir daržovėse. Šis vitaminas taip pat palaiko normalų ląstelių augimą ir vaidina svarbų vaidmenį širdies, plaučių, inkstų ir kitų organų veikloje.

B grupės vitaminai svarbūs energijos metabolizmui, nervų sistemai, odai ir gleivinėms, geležies apykaitai. Jų yra ankštiniuose augaluose (ypač šparaguose) ir žaliose lapinėse daržovėse, špinatuose, brokoliuose, riešutuose, sėklose.

Vitaminas C organizme veikia kaip stiprus antioksidantas, kuris padeda apsaugoti ląsteles nuo laisvųjų radikalų sukeliamos žalos. Žmonės su laisvaisiais radikalais susiduria nuolatos. Jie atsiranda nuo cigarečių dūmų, oro taršos ir ultravioletinės saulės šviesos. Vitaminas C taip pat pagerina geležies įsisavinimą iš maisto produktų ir padeda imuninei sistemai tinkamai veikti, siekiant apsaugoti organizmą nuo ligų. Reikalingas kolageno, svarbaus odos ir kitų audinių struktūrinio elemento, gamybai. Jo ypač gausu citrusiniuose vaisiuose, yra bulvėse, brokoliuose, paprikose, špinatuose, braškėse, pomidoruose, Briuselio kopūstuose, tačiau termiškai apdorojant maistą šis vitaminas suyra.O geriausias natūralaus vitamino C šaltinis žiemą ir pavasarį – šaldytos uogos ir rauginti kopūstai.

Vitaminas D svarbus imuninei sistemai, raumenims, tinkamam kalcio įsisavinimui (kauluose, dantyse), normaliam kalcio ir fosforo kiekiui kraujyje palaikyti. Kiaušinių tryniai, kepenys, riebi žuvis vitamino D šaltinis. Veikiamas UV spindulių, organizmas vitaminą D gamina pats.

Vitaminas E antioksidantas, padedantis neutralizuoti laisvuosius radikalus. Jo yra žaliose lapinėse daržovėse, viso grūdo produktuose, kepenyse, kiaušinių tryniuose, riešutuose ir sėklose.

Svarbi subalansuota mityba

Užšaldytose sodo ir daržo gėrybėse išsaugoma 90-95 procentai vitaminų. Svarbiausia – atšildyti produktus prieš pat vartojant. Pageidautina termiškai neapdoroti arba pakaitinti tik minimaliai. Ledo kristalai suardo ląstelių apvalkalą ir jos, patekusios į organizmą, įsisavinamos lengvai ir greitai. Atminkite, kad vitaminai kur kas prasčiau įsisavina nuolatinio streso fone.

Svarbu pabrėžti, jog šiais laikais žmonės dažniau pasirenka vartoti maisto papildus nei rūpintis, kad jų mityba būtų subalansuota ir pilnavertė. Vitaminai ir maisto papildai negali pakeisti mitybos, kadangi iš maisto gauname pagrindines medžiagas – baltymus, riebalus ir angliavandenius. Subalansuota mityba taip pat užtikrina naudingų skaidulų bei kitų medžiagų pasisavinimą.